Blogg

7 tips för bättre kassaflöden i byggprojekt

Effektiv hantering av kassaflödet är en växande utmaning för svenska byggföretag. Vi har sammanställt 7 praktiska tips för att uppnå finansiell stabilitet i dina byggprojekt.

7 tips för bättre kassaflöden i byggprojekt

Kassaflödet i byggprojekt påverkas särskilt av sena betalningar, förskottsbetalningar för material och arbetskraft samt medföljande risker vad gäller likviditet. Förbättra kassaflödet och optimera faktureringen för ökad lönsamhet! Så här gör du:

1. Sätt tydliga betalningsvillkor

Ett av de största hindren för byggföretag är sena kundbetalningar. Om ert positiva kassaflöde är beroende av att ni mottar en betalning på ett visst datum kan en utebliven inbetalning orsaka stora problem. Tydliga betalningsvillkor är A och O. Det kan handla om depositioner, strukturerade betalningsprocesser eller rabatter för tidiga betalningar. Ange tydliga påföljder för sena betalningar för att ge kunderna incitament att betala i tid.

2. Fakturera snabbt

Snabb fakturering är ett av de enklaste och mest effektiva sätten att säkerställa ett positivt kassaflöde. Ju tidigare du skickar en faktura, desto mer betalningstid ger du kunden. När en milstolpe eller ett projekt är slutfört, skicka fakturan inom några dagar. Du kan också öka antalet påmminelser innan betalningen förfaller.

3. Inför milstolpebaserad betalning

Att förlita sig på att kunderna ska betala en stor klumpsumma i slutet av projektet innebär en betydande risk. Vid den här tidpunkten har ditt bolag lagt ut för allt material, arbetskraft och andra utgifter. En utebliven eller försenad betalning kan orsaka kaos i framtida projekt. Milstolpebetalningar fördelar den totala projektkostnaden i hanterbara delbetalningar. Varje delbetalning genomförs efter att en specifik projektfas eller etapp framgångsrikt slutförts; en robust betalningsmodell!

4. Använd rätt programvara för redovisning och ekonomi

Programvara för redovisning och ekonomi (kärnan i 4PS Construct) samlar fakturering, kontospårning och utgifter på en och samma plats. Du kan skicka fakturor automatiskt när milstolpar har uppnåtts, spåra betalningar och schemalägga utgifter. Med insikter i realtid kan du övervaka projektets lönsamhet, identifiera trender och dessutom minska manuella fel.

Med allt samlat på ett ställe blir det enklare att prognostisera in- och utflöden. Du får varningssignaler när kassaflödesproblem prognostiseras, vilket gör att du kan planera framåt och vidta proaktiva åtgärder för att upprätthålla finansiell stabilitet och undvika projektförseningar.

5. Förhandla om leverantörsvillkor

Starka leverantörsrelationer är avgörande för byggföretag. Det handlar inte bara om att förhandla fram bättre avtal, utan också om att hantera projektbetalningar effektivt. Goda relationer med leverantörer ger dig möjlighet att förlänga betalningsvillkor, samtidigt som du kan prioritera dina intäktsflöden för att upprätthålla ett positivt kassaflöde.

Ett starkt förtroende hos leverantörer kan ge flera fördelar, som tillgång till exklusiva erbjudanden, säkrad materialtillgång vid eventuell brist och flexibla kreditvillkor.

6. Erbjud flexibla betalningsalternativ

Enkla betalningsprocesser ökar sannolikheten för att kunder betalar i tid. Genom att erbjuda flera betalningsmetoder ökar chansen att pengarna finns på kontot innan förfallodatum. Överväg exempelvis banköverföring, kredit/betalkort, olika betalningsplattformar, finansieringsalternativ via tredjeparts långivare, förskott, depostion och direktdebitering. Apple Pay och Swish kan vara användbart vid mindre  engångsbetalningar. Erbjud betalningsalternativ som möter kundernas önskemål och preferenser!

7. Utvärdera kundens kreditvärdighet

Kundens betalningshistorik kan visa mönster av försenade eller uteblivna betalningar, problem med internt kassaflöde eller en nonchalant inställning till fakturor. Att identifiera (och undvika) högriskkunder är ett effektivt sätt att optimera din byggekonomi.

Anlita ett kreditupplysningsföretag för att bedöma risken för uteblivna eller försenade betalningar.

Vill du veta mer?

4PS Construct tillhandahåller innovativa lösningar för ekonomi, inköp och försäljning, skräddarsydda för byggbranschen. Vår plattform integrerar upphandling, fakturering och kostnadsberäkning och ger all information kring projekt och resultat i realtid. Total insyn genom rapporter och dashboards gör det enkelt att snabbt identifiera prioriteringar, vidta åtgärder och upprätthålla finansiell stabilitet.

Är du nyfiken på att se hur 4PS Construct fungerar i praktiken? Boka en demonstration!

  • Dela

Emil Sånevall, Finance Consultant 4PS Sweden | Emil är en av 4PS experter inom integrerade lösningar för finansiering, inköp och försäljning. Som Finance Consultant stöttar han våra kunder under analysfasen och implementeringen av 4PS Construct och säkerställer att verksamheterna drar största möjliga nytta av systemet.